Search This Blog

Followers

Monday, October 5, 2009

Jeli Kelapa



Untuk Sambutan raya ni, aku bercadang nak buat jeli kelape.. ni kire kali kedua lah aku nak try.. 1st time aku buat aritu, jeli kelapa aku keras cam agar2 / lengkong... wakaka...

Bahan - bahan yang diperlukan:
- kelapa muda 3 biji (air kelapa leh dapat dlm 1 jug)
- Air ( 2 jug air : sukatan jug yg same dgn air kelapa tadi)
- Gula 1 1/2 cawan
- Serbuk Jeli (warna putih)
- Gula batu
- kalau nak letak pewarna leh gak... tapi biase org x letak pun... aku saje jer
- bekas jeli
- periuk & senduk

Cara2 nye:
Tuang air kelape ke dalam jug.. pastu belah kelapa dan korek isinye..
Tenggek periuk kat api, pastu masukkan air kelapa, air masak, gula, gula batu, serbuk agar2, pewarna kalau nak dan ape2 jelah nak masuk. Pastu kacau-kacau / godek2. Bile dah mendidih tutup api dan masukkan ke dalam bekas jeli.

isi kelapa leh bubuh sekali ngan air atau leh gak isi kat atas jeli je.. terpulanglah nak buat cemane... Boleh dapat dalam 20 bekas agar2 kalau pakai bekas yang standart saiz.

0 comments:

SOLD OUT STOCK